fredag 6 mars 2009

Fredagens middags tips !!!


Idag tänkte jag att det skulle bli en kycklingrätt som tips som jag fått av min kusin Åsa !!
Het kyckling Gratäng
Det här behöver du:

400-500 g kycklingfilé
1 gul lök
en bit purjolök
1 gul
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
½- 2 tsk sambal oelek( beroende hur stark man vill ha den )
1 dl mango chutney
2 -3 dl grädde (jag använde matlagning 15 %)
2 dl creme fraiche 1 burk jag hade lätt variant
1 grönsaksbuljongtärning
lite mjöl om du vill reda såsen lite
2-3 dl riven ost
Salt o peppar


Så här gör du
Strimla kycklingen o bryn i lite olja tills den fått färg är nästan genomstekt.
Lägg över i en ugnsfast form.
Strimla alla grönsakerna och bryn i lite smör.
Häll på grädde och creme fraiche.
Pressa i vitlöken.
Tillsätt buljongtärning, sambal oelek och mango chutney.
( häll någon matsked mjöl om man vill ha lite tjockare sås/ ej nädvändigt men ibland så kan man tycka att det blir lite blaskig)
Rör om och låt allt småkoka någon minut.
Häll såsen över kycklingen.
Täck med den rivna osten och sätt in formen i ugnen 20 min i 175 grader.

Servera gratängen med tagilitelle eller basmatiris och en fräsch sallad! Jag tycker tagilitelle är godast!!

Inga kommentarer:

En Vardagsblogg !!!

Välkomna hit alla !! Vi får väl se vad det kan bli av det här !!

Om mig

Mitt foto
Trebarnsmamma, gift och en hund!!